Panduan Cara Tukar Geran Tanah Hilang, Rosak atau Hancur

Di Malaysia, geran hak milikan tanah atau geran tanah merupakan dokumen yang dikeluarkan kepada seseorang individu untuk mengesahkan bahawa individu tersebut merupakan pemilik mutlak ke atas hartanah tersebut. Pemilikan ini membolehkan pemilik bebas untuk melakukan apa-apa sahaja ke atas hartanah milikannya seperti tukar nama hak milik atau jual hartanah yang dimiliki. Meskipun begitu, kejadian seperti rumah tenggelam banjir, rumah terbakar […]

TERINGIN NAK BELI RUMAH? INI APA YANG BANK TENGOK UNTUK LULUSKAN PERMOHONAN LOAN RUMAH IMPIAN ANDA

“Apa proses paling leceh (tapi penting gila) bila nak membeli rumah?” Dah tentu hal yang melibatkan proses nak dapatkan loan rumah. Dan pada kajian Tok, ramai sangat yang kantoi bab ni. Bank tak senang-senang bagi loan macam masa dulu. Sekarang ni, silap sikit je, alamat memang tak lepas la permohonan loan korang tu.   Rumah dan loan – Bagai aur dengan tebing Dalam pelaburan hartanah […]

Simpan Duit Gaji Beli Rumah Pertama Dengan 7 Teknik Ini!

Bila mula bekerja, banyak komitmen yang perlu ditanggung. Bilanya nak simpan duit beli rumah ni?  Mungkin ada yang bertanyakan soalan itu, dan ramai akan menjawab: “Simpanlah bila-bila masa pun!”  Tapi tahukah anda, konsep “bila-bila masa” ini susah nak digunapakai dalam simpanan dan pelaburan.  Sebabnya mudah, menyimpan dan melabur adalah tabiat yang perlu dipupuk, ia tak datang […]

10 Perkara Anda Berada Dalam Kejiranan Yang Baik

Gambar oleh Kayven Goh di Unsplash Artikel ini merupakan tips beli rumah berdasarkan lokasi rumah dan juga kompilasi faktor-faktor yang perlu anda ambil kira dalam proses memilih lokasi rumah yang sesuai untuk didiami. Definisi kejiranan yang baik itu adalah kawasan rumah yang berkomuniti, selamat dan lengkap dengan segala kemudahan dan fasiliti. Pernah tak anda terjumpa satu kawasan dan […]

9 Checklist Cara Jual Rumah di Malaysia

Apabila anda mahu jual rumah, anda perlu tahu cara jual rumah. Jika ini merupakan kali pertama anda mahu jual rumah, ikuti sembilan checklist yang telah disediakan dalam artikel ini tidak kiralah rumah anda rumah subsale atau rumah jenis milikan tanah seperti rumah freehold, leasehold, lot Bumiputera dan sebagainya. Anda Perlu Lakukan 9 Perkara Ini, Ketahui Juga Kos Jual Rumah  Anda mungkin sudah beli rumah baru yang […]

23 SOALAN LAZIM YANG RAMAI TANYA TENTANG LOAN RUMAH (SIRI AKHIR)

Beli rumah, boleh jadi antara objektif yang ramai orang nak capai dalam hidup mereka. Tapi sebelum dapat capai semua ini, penting untuk kita sediakan diri betul-betul. Mungkin apa yang bakal Tok cakap kejap lagi, kedengaran agak cliche. Tapi penting untuk kita fahamkan berberapa perkara asas tentang loan rumah. Lagipun, elok untuk kita asah kefahaman ini. Supaya senang bila kita […]

23 SOALAN LAZIM YANG RAMAI TANYA TENTANG LOAN RUMAH (SIRI #1)

Apa perkara yang kita akan buat kalau tak tahu tentang sesebuah perkara? Dah tentu kita akan bertanya, betul tak? Kalau malu bertanya, kita akan sesat jalan. Dan jalan tu, boleh jadi macam-macam benda. Dan hari ni, kita akan fokus tentang loan rumah. Tok kumpulkan 23 soalan biasa yang ramai orang tanya tentang ini. Untuk pembeli rumah pertama, […]

Cara Mohon Pinjaman Bank Untuk Beli Tanah

Tak dinafikan di Malaysia memang banyak sangat rumah untuk dijual. Pelbagai jenis dan rekaan rumah boleh dicari di serata negara. Namun, ada masanya teringin juga nak beli tanah supaya dapat bina rumah sendiri dengan reka bentuk yang kita suka. Semuanya mengikut citarasa sendiri. Boleh pilih nak berapa tingkat, saiz besar mana, susun atur ruang, warna cat luar dalam, […]

Panduan Lengkap Cukai Tanah, Cukai Petak & Cukai Taksiran

Cukai tanah, cukai petak dan cukai taksiran merupakan antara kos pemilikan rumah yang perlu diberi perhatian. Sebagai pemilik rumah, penting untuk anda ketahui dan peka dengan perkara-perkara berkaitan perancangan kewangan isi rumah anda. Secara asasnya, sebaik sahaja anda beli rumah anda terikat dengan belanja dan caj-caj tertentu sebegini. Sekiranya anda masih lagi kurang jelas mengenai cukai-cukai ini, artikel ini […]